Gram Lergrav
I dag var vi ude og besøge Gram Lergrav Museum og gravede selv i lergraven for at finde forssiler.
Først blev vi introduceret til museet af Asbjørn. Han fortalte os alt det vi havde brug for at vide om fossiler og hvor gammelt lergraven var. 10 millioner år gammel. Vildt!
Før vi fik lov til at kigge rundt i museet holdt Asbjørn et lille fordrag om hvordan de arbejder med børn og unge der kommer til Gram Lergrav. Først skulle vi tænke over spørgsmålet: Hvad tænker man som barn, når man får at vide, at nu skal vi grave efter døde dyr?
Han fortalte også at en tur til lergraven understøtter børnenes naturvidenskablig dannelse. Derudover inddrager det nogen af de punkter der indgår i det naturvidenskablige kompetence mål: undersøgende, modellerende, perspektiverende og kommunikation.
Lergraven tager højde for at man arbejder praksisnært, sanseligt, anerkendende og dialogbaseret.
Når han arbejder sammen med en lærer/pædagog, der kommer med en børnegruppe, sker der altid først en forventningsafstemmning. Hvad er deres mål for besøget? Hvad for en børnegruppe er det? Er der noget de specielt er interesseret i? Hvilke intentioner har læren/pædagogen?
Han oplever at der kommer flere og flere børnegrupper fra specialt området. Det er fordi, børnene ikke bliver forstyret i museet eller lergraven, det er appelrende til dem, de bruger deres sanser og krop og går op i at prøve på at finde noget.
Kommentarer
Send en kommentar