Udviklingsprojekt 1. opgave

 Udviklingsprojekt / Praksisafprøvning   

1. opgave  

 

Denne opgave er en del af forberedelsen af interventionen / udviklingsarbejdet. Målet med opgaven er, I som studerende skal arbejde med:  

 

Målgruppe: Psykisk- og fysisk funktionshæmmede over 18 år.  

Botilbuddet Tornskov  

 

Kompetencemål:  

 

Den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø. 

 

Vi har i går været ude på botilbuddet Tornskov, som er et privat botilbud for fysisk og psykisk funktionshæmmede i Ragebøl ved Sønderborg. Borgerne er i alderen 18 til 42 år, de arbejder under §66, §107, §108 og arbejder med blandt andet med pædagogiske metoder som KRAP, Low arousal, og tegn til tale.  

 

1. Undring / problemstilling – Hvad det det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis.  

Vi vil gerne arbejde med borgernes;  
Hvordan kan arbejdet med dyr i hverdagen/pædagogisk praksis, fremme borgeres livskvalitet med fokus på selv og medbestemmelse i almindelig dagligdags livsførelse. Værdifuldt liv. Hvordan kan det at have dyr have en positiv indflydelse på borgernes selvstændighed og livskunnen.  

Ligeledes vil vi undersøge det naturfaglige aspekt i Tornskovs cirkulære brug af naturen - mad, fodring, madspild, dyrkning, høst/indsamling, om denne praksis understøtter en naturfaglig tilgang i det pædagogiske arbejde med borgerne - som både giver borgerne miljøbevidsthed og erfaringer på et videns-plan i deres interaktion med naturen og dyrene? Bidrager denne praksis til borgernes velvære, giver gode oplevelser, skaber rammer for borgernes fordybelse i naturen, udvikling af empati, forhold og kendskab  til natur og dyr? Og hvordan?


Pædagogiske metoder; 

Low arousal, fælles tredje, legitim perifer deltagelse, zonen for nærmeste udvikling (Vygotskij),  

Didaktisk metode; Smitte model 

2.a Viden - beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introdukserede til på bibliotekskurset. Dette munder ud i en foreløbig litteraturliste (vi forventer ikke at I har nået at gennemlæse al litteraturen på jeres liste - derfor kan listen ændre sig undervejs i jeres udviklingsprojekt).  

 

 

Vi vil gerne blive klogere på hvorfor det at have dyr/levende væsener i sin varetægt, kan styrke livskvalitet, fremme selv og medbestemmelse, kan give ro. Det er interessant at dykke ned hvorfor det gavner borgerne, hvilken indflydelse dyrene har på borgerne, hvorfor nogen borgere kan ændre adfærd når de kommer ud til dyrene kontra at være indenfor i huset.  

 

 

 

Bøger: Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis 


Krogh, Suzanne og Smidt, Søren (2016) Aktionslæring i pædagogisk praksis, Dalfolo, Frederikshavn. 

 

Kommentarer

  1. Hejsa
    Tak for opgaven - vi ses til vejledning i morgen
    Vh Christoffer & Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Shelter tur gruppe 1

Plantehold - Proces og udvikling