Dyrehold - Opgave C

 

Dyrehold, OPGAVE C  

afleveres på bloggen fredag (label / etiket: dyrehold)


Pædagogiske aktiviteter - kan indgå i praksisafprøvning   (udefestival Fjordskolen)

Målgruppe: social-special 6 -10 år


10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen.

Forløb:

-         Igangsættelse, film om vinbjergsnegle, fakta og information

-         Rammesætning, struktur og organisering – hvad, hvornår, hvordan? Visuelt understøttet kalender (piktogrammer)

-         Ud på tur, gå på opdagelse i sneglenes habitat

-         Sneglehold oprettes i institutionen

-         Navngivning og sneglehus maling (relationsdannelse, ansvarsfølelse)

-         Introduktion til sneglepasning - produktive spørgsmål, dialogisk viden (s. 60)

-          Kreativ bearbejdning af planche med pasningsvejledning

-         Fodring- og pasnings opgaver uddeles på målgruppen (ugebasis)

-         Løbende indsamling af mad (natur, madspild)

-         Slim, kreativt værksted - snegleslim af kartoffelmel, balsam, vand (evt. eksperimentere videre m. glimmer mm.)

-         Sneglevæddeløb

-         Snegletræk og afprøving på selv (“styrkeprøve” og kropslig forankring af viden)

-         Hvad har vi lært (opfølgning på forløb)

-         Udsætning af sneglene som afslutning på forløb (samme sted som indfangning, tilknytning til område)

Litteratur:

-         Deltagelsesmuligheder, deltagelsesstigen (Hart)

-         Erfaringsbaseret læreprocesser (Dewey) (s. 76-80)

-          AAR, aestethic and affective responses (Ulrich) (s. 236-241)                                                             

-         Elvén, Bo. (2018) Konflikter og low arousal, udg. Dansk psykologisk forlag

-         Pædagogens rolle (Fischer og Leicht Madsen) https://ucsyd.itslearning.com/ContentArea/ContentArea.aspx?LocationID=10912&LocationType=1&ElementID=1237819


11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.








 


12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)

-         Pædagogen har ansvar for dyrenes velfærd, overværer fodring og pasning

-         Udsætning sammen med børnene

-         Pædagogen står for bortskaffelse af terrarie

-         Børnene kan hjælpe med oprydning og rengøring, men ansvaret ligger hos den voksne


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Shelter tur gruppe 1

Udviklingsprojekt 1. opgave

Plantehold - Proces og udvikling