Dyrehold opgave A
Mål for dyreholdet
1. Vælg en bruger/borger gruppe – social/special unge og voksne Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? - behov for ansvarsfølelse, empati, respekt, praksiserfaring, læring af omgivelser, sanser, emotionelle, 2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? - naturfortrolighed i forhold til virvelløse dyr. Asvars opgaver som fodring, rengøring og vedligeholdelse, motivere borgerne til deltagelse i hverdagen, at borgerne kan bruge det til en emotionel tryghed og understøttelse 3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder? - i et fælles rum med udsyn, tilgængeligt fra alle sider, på højde med kørestole, lås på lået, mad og rengøring er aflåst så der ikke sker overfodring. Må kun være tilgængelig med en medarbejder, 4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde? - biodiversitet (hvad har snegle brug for i deres terrarie), økosystem, fødekæde, livscyklus, 5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter? - ansvarstilegnelse, går i dialog om det, udvider deres begrebsverden og kendskab, glæde, fællesskab og relationer, når de skal passe dem sammen kan det give dem nogle faste rammer og struktur.
Hejsa - et dejligt ord 'naturfortrolighed' :-) Hvad vil det sige? Lav gerne kobling til litteratur - det kunne være et af naturdannelsens elementer...
SvarSletNaturfaglige begreber - helt konkrete begreber koblet til sneglen: Raspetunge, sneglehus, fod osv. vil også være relevante.
Tegne på læringen - I må meget gerne tænke nogle tegn der er mere koblet til natur og udeliv - eksempelvis hvordan ser I tegn på udvikling af 'naturforbundethed'?
Vh Ida